In 2024 hebben we onze ambitie voortgezet om flexibele, duurzame en veilige digitale leer- en werkomgevingen te bieden aan studenten, medewerkers en samenwerkingspartners. Zo bevorderen we wendbaar en innovatief leren door gebruiksvriendelijke systemen en open leermiddelen. Hierdoor kunnen we studenten beter voorbereiden op de arbeidsmarkt en de digitale wereld van vandaag.
Landelijke voortrekkersrol
Het Alfa-college heeft een voortrekkersrol gespeeld in de landelijke digitalisering van examens. Samen met ongeveer zestig examenleveranciers werken we aan standaardisatie om resultaten van digitale examens snel en accuraat te verwerken en flexibiliteit in examinering mogelijk te maken.
AI
De opkomst van generatieve AI in 2023 heeft ons in 2024 doen richten op de integratie hiervan om het leren te verrijken en de bedrijfsvoering efficiënter te maken. Op alle locaties zijn weer AI-cafés en workshops georganiseerd. Door de gesprekken hierover en door verschillende experimenten blijven we leren over de risico’s en kansen van deze technologie. En met name over wat wij als onderwijsorganisatie daarin wel en niet acceptabel vinden.
Inzet softwarerobot
Om het werkplezier te verhogen en efficiënter te werken, hebben we in 2024 diverse verbeteringen doorgevoerd. Zo is steeds vaker gebruik gemaakt van een softwarerobot. Onze medewerkers zijn minder tijd kwijt aan het overzetten van gegevens tussen verschillende systemen. Een voorbeeld hiervan is de automatisering van de versturing van de wettelijk cursusgeld verklaring. Studenten zijn hiermee eerder geholpen en de kwaliteit van dienstverlening gaat omhoog.
Inrichting van DNA Studio’s
Bij DNA Studio’s komen verschillende disciplines samen om innovatieve, kwalitatieve open leermaterialen te ontwikkelen en te delen. DNA Studio’s ondersteunt docenten en teams bij het creëren van digitale open leermaterialen en waarborgt kwaliteit en auteursrechten. Dit garandeert consistentie en verhoogt zowel de kwaliteit als kwantiteit van ons aanbod.
Passende en logische leerroutes
Het programma 'Passende en logische leerroutes' biedt studenten de mogelijkheid om in hun eigen tempo of naar eigen interesse een opleiding te volgen en daarmee te starten op een moment naar eigen keuze. In 2024 hebben we de curricula van onze opleidingen gedigitaliseerd en zijn de eerste pilot-onderwijsteams begonnen met het gebruik van de nieuwe digitale inrichting binnen de systemen Itslearning en Eduarte.
Veilige IT-werkplek
Cybersecurity blijft een prioriteit. We blijven onze digitale omgeving beveiligen en monitoren. In 2024 hebben we ook de persoonlijke IT-werkplek van medewerkers verbeterd en veiliger gemaakt, wat de digitale omgeving van Alfa-college ten goede komt.
Samenwerkingen
Landelijke ontwikkelingen vanuit MBO Digitaal en Npuls blijven belangrijk voor de digitalisering binnen Alfa-college. In 2024 kregen we subsidie voor het project OpenUp, dat het gebruik van digitale open leermaterialen stimuleert. Dit vermindert onze afhankelijkheid van uitgeverijen en bevordert het hergebruik van goede leermaterialen. Daarnaast is er een business case opgeleverd voor samenwerking tussen de IM&ICT afdelingen van DCTerra, Noorderpoort en Alfa-college, onder de naam DNA Digitaal. Hieruit blijkt dat verdere samenwerking loont. In 2025 wordt het toewerken naar één ICT-werkorganisatie in 2027 verkend en maken we in gezamenlijkheid een IT-roadmap en architectuur.